Dette blogindlæg er skrevet af vores managing partner, Søren Boesen, som et debatindlæg.
For et par uger siden blev chatbotten ChatGPT lanceret. Den ligner ikke noget, der er set før, da den kan forstå og skabe tekst på et imponerende niveau. Den er i stand til at generere tekst om stort set ethvert emne i enhver stil. Resuméer, fysikrapporter, analyser, danske stilarter, digte, ja selv læserbreve. Fra blot nogle få ord af input. Jeg ved dette, fordi jeg har brugt ChatGPT intensivt siden det blev frigivet og har brugt den underliggende sprogmodel GPT3 i de sidste seks måneder.
Det er vanvittigt fascinerende og vildt skræmmende.
Teknologien føles magisk og som noget fra en fjern fremtid. Men den er her lige nu, og alle kan få adgang til den. Snart vil den være indlejret i vores skriveprogrammer og være allestedsnærværende.
Teknologien har et stort potentiale inden for uddannelse. Forestil dig at have en lærer, der har læst alle bøger i verden, og som både er superintelligent og altid er til rådighed for at hjælpe. Det har alle skoleelever nu. Men enhver teknologi kommer med sine dilemmaer og udfordringer. For ChatGPT og lignende sprogmodeller er de indlysende og alvorlige: Snyd i opgaver og til eksamen.
Jeg er sikker på, at studerende på alle uddannelsesniveauer allerede bruger teknologien. Og med den seneste opdatering er den nu endnu mere effektiv. Det ved jeg, fordi dette blogindlæg delvist er skrevet af ChatGPT.
Snyd er ikke noget nyt, men det nye er, at denne form for snyd er praktisk talt umulig at opdage. ChatGPT har ingen specifik "signatur". Den er trænet på et stort korpus af tekst og giver unikke resultater. Desuden kan den tilpasses og finjusteres til at generere tekst, der er specifik for en given opgave, hvilket gør det endnu sværere at fastslå, om den er blevet brugt til at generere en stil eller en opgave.
Det giver derfor eleverne mulighed for at bestå prøver og få gode karakterer uden at lære og forstå pensum. Det vil få alvorlige konsekvenser for uddannelsens kvalitet, for elevernes læring og for karakterernes værdi.
Hvis dette ikke skal ske, skal der handles nu.
Lærerne skal kende til teknologien, så de kan være opmærksomme på, om den anvendes, gå i dialog med eleverne og tilpasse undervisningen. Prøver og eksaminer bør tilpasses og sikre, at bedømmelsen er baseret på mundtlige prøver og skriftlige prøver uden internetadgang.
Hvis vi ikke handler nu, kan kunstig intelligens let føre til menneskelig dumhed.
GPT3 blev brugt til at oprette dette blogindlæg, som derefter blev redigeret af den menneskelige medforfatter.