1.1 Disse handelsbetinger ("Betingelserne") gælder for alle aftaler om Kvalifiks, CVR-nummer 36966858, ("Konsulenten") salg og levering af serviceydelser til erhvervskunder ("Kunden").
2.1 Betingelserne udgør sammen med Konsulentens tilbud og ordrebekræftelser det samlede aftalegrundlag om Konsulentens salg og levering af serviceydelser ("Opgaven") til kunden ("Aftalegrundlaget" eller "Aftalen"). Kundens indkøbsbetingelser trykt på ordrer eller på anden måde meddelt til Konsulenten udgør ikke en del af Aftalegrundlaget.
2.2 Aftalen er uopsigelig, når Konsulenten har bekræftet Kundens ordre. Aftalen kan derfor kun ophæves med begge parters accept, med mindre der sker væsentlig misligholdelse af aftalen.
2.3 Ændringer af og tillæg til Aftalegrundlaget er kun gældende, hvis parterne har aftalt dem skriftligt.
3.1 Konsulenten skal optræde loyalt og udelukkende varetage Kundens interesser.
3.2 Konsulenten har under Aftalegrundlagets rammer frihed til at planlægge og tilrettelægge arbejdets udførelse, herunder arbejdstiden og stedet for udførelsen af arbejdet. Endvidere er Konsulenten frit stillet med hensyn til, hvilke personer der skal forestå den praktiske udførelse af arbejdet.
3.3 Aftalegrundlaget begrænser ikke på nogen måde Konsulentens adgang til samtidig at udføre arbejde for andre hvervgivere.
3.4 Ved opgavens afslutning er Konsulenten forpligtet til at tilbagelevere alt materiale, der er udleveret af Kunden, ligesom Konsulenten samtidig skal udlevere al dokumentation, vejledninger mv. der er udarbejdet af Konsulenten i forbindelse med opgavens løsning.
4.1 Kunden stiller under opgavernes udførelse i nødvendigt omfang personale, dokumenter, software, diagrammer, lokaler mv. til rådighed for Konsulenten med henblik på at sikre, at Konsulenten har de bedst mulige vilkår i forbindelse med løsningen af opgaven.
4.2 Kunden er forpligtet til at bistå Konsulenten med fremskaffelse af de oplysninger om Kundens virksomhed, Konsulenten måtte få brug for til opgavens løsning, herunder oplysninger om tekniske og organisatoriske forhold.
4.3 Kunden skal udpege en eller flere person(er), der er bemyndiget til at disponere på Kundens vegne i forhold til Konsulenten.
5.1 Konsulenten skal uden tøven meddele kunden, såfremt der opstår uforudsete udfordringer i forbindelse med løsningen af opgaven, der har betydning for projektets fremdrift.
6.1 Prisen for serviceydelserne følger Konsulentens gældende prisliste på det tidspunkt, hvor Konsulenten bekræfter kundens ordre, medmindre parterne har aftalt andet skriftligt. Alle priser er eksklusive moms.
6.2 Med mindre andet er aftalt, skal kunden på baggrund af Konsulentens faktura indbetale et depositum på 50% af projektsummen inden projektets opstart. De resterende 50% af projektsummen faktureres når alle hovedleverander, som aftalen omfatter, er leveret. Kunden skal betale alle fakturaer for serviceydelser inden for senest 8 dage, medmindre parterne har aftalt andet skriftligt.
7.1 Hvis kunden undlader at betale en faktura for serviceydelser rettidigt af årsager, som Konsulenten er uden ansvar for, har Konsulenten ret til rente af det forfaldne beløb på 2 % pr. måned fra forfaldstid og til betaling sker.
7.2 Hvis kunden undlader at betale en forfalden faktura for serviceydelser efter at have modtaget skriftligt påkrav om betaling fra Konsulenten, har Konsulenten ud over rente ret til at: (i) ophæve salget af de serviceydelser, som forsinkelsen vedrører, (ii) ophæve salget af serviceydelser, som endnu ikke er leveret til kunden, eller kræve forudbetaling herfor, og/eller (iii) gøre andre misligholdelsesbeføjelser gældende.
8.1 Konsulentens tilbud er gældende i 10 dage fra den dato, tilbuddet er dateret, medmindre andet fremgår af tilbuddet. Accept af tilbud, der er Konsulenten i hænde efter acceptfristens udløb, er ikke bindende for Konsulenten, medmindre Konsulenten meddeler kunden andet.
8.2 Kunden skal sende ordrer på serviceydelser til Konsulenten skriftligt. Bekræftelser og afslag af ordrer skal være skriftlige for at binde Konsulenten.
8.3 Efter Konsulentens bekræftelse af Kundens skriftlige ordre kan ordren ikke annulleres uden Konsulentens samtykke.
9.1 Konsulenten leverer sine serviceydelser senest til den tid, der fremgår af Konsulentens ordrebekræftelse.
9.2 Konsulenten kan kræve forlængelse af den aftalte tidsplan, når opgavens løsning forsinkes af følgende forhold:
10.1 Overskrider Konsulenten tidsplanen for en opgave uden at have krav på fristforlængelse, er Konsulenten ansvarlig for Kundens tab efter dansk rets almindelige regler om forsinkelse, med de begrænsninger, som følger af punkt 10.2 - 10.10, som tillige finder anvendelse ved forsinkelser fra Konsulentens side.
10.2 Konsulenten er ikke ansvarlig for fristoverskridelser og forsinkelser der skyldes Kunden.
10.3 Overskrider Kunden sine eventuelle tidsfrister uden at have krav på fristforlængelse er Kunden ansvarlig for Konsulentens tab efter dansk rets almindelige erstatningsregler.
10.4 Konsulenten er ansvarlig efter dansk rets almindelige erstatningsregler for fejl og forsømmelser ved løsningen af en opgave.
10.5 Konsulenten hæfter ikke for driftstab, avancetab eller andet indirekte tab.
10.6 Konsulentens erstatningsansvar kan ikke overstige Konsulentens honorar for udførelsen af den pågældende opgave og dette uanset om ansvaret gøres gældende for flere enkeltstående forhold. Er udførelsen af opgaven opdelt i faser, er Konsulentens erstatningsansvar maksimeret til honoraret for udførelsen af den pågældende fase af opgaven.
10.7 Konsulenten er forpligtet til at tegne en sædvanlig rådgiveransvarsforsikring.
10.8 Såfremt Konsulenten er ansvarlig for et tab i forening med øvrige af Kundens aftale-parter, hæfter Konsulenten kun for så stor en del af Kundens tab, som svarer til Konsulentens forholdsmæssige andel.
10.9 Konsulentens ansvar ophører 3 måneder efter afslutningen af den opgave, som fejlen eller forsømmelsen vedrører.
10.10 Kunden skal skriftligt reklamere over for Konsulenten uden ugrundet ophold efter, at Kunden er eller burde være blevet opmærksom på tilstedeværelsen af et muligt erstatningsansvar. Såfremt der ikke reklameres rettidigt, mister Kunden retten til at gøre et ansvar gældende mod Konsulenten.
11.1 Kunden har ejendomsretten til de færdige produkter/resultater. Kundens ejendomsret er ikke til hinder for Konsulentens efterfølgende anvendelse af den knowhow, metoder og generelle viden som Konsulenten måtte have erhvervet i forbindelse med opgavens udførsel.
11.2 Ejendomsretten til de færdige produkter/resultater overgår først til Kunden fra Konsulenten, når komplet betaling af det aftale beløb har fundet sted.
11.3 Kunden selv er ansvarlig for i øvrigt at sikre de eventuelle immaterielle rettigheder, som opgaven måtte give anledning til at sikre.
11.4 Kunden er i enhver henseende ansvarlig for, at det arbejde Kunden har anmodet Konsulenten om at udføre, ikke krænker tredjemands rettigheder.
11.5 Konsulenten forbeholder sig retten til at benytte det udviklede materiale som reference i reklameøjenmed på for eksempel, men ikke begrænset til, på Konsulentens hjemmeside og sociale medier samt i trykte markedsføringsmaterialer.
12.1 Følgende omstændigheder medfører ansvarsfrihed, når de indtræffer efter Aftalens indgåelse og forhindrer dens opfyldelse; Arbejdskonflikt eller anden omstændighed, som parterne ikke er herrer over, så som brand, epidemi, krig, mobilisering eller uforudsete militærindkaldelser, valutarestriktioner, oprør og uroligheder, mangel på transport-midler, almindelig vareknaphed, restriktioner af driftsmidler samt mangler ved leverancer eller forsinkelser fra leverandører eller underleverandører, som skyldes tilsvarende omstændigheder.
12.2 Enhver af parterne er berettiget til ved skriftlig meddelelse til den anden part at hæve Aftalen, når dens opfyldelse inden for rimelig tid bliver umulig på grund af en/flere af de ovenfor nævnte omstændigheder.
13.1 Parterne er gensidigt forpligtede til at iagttage tavshed om alle ikke alment kendte informationer og materialer om den anden part.
13.2 Tavshedspligten omfatter medarbejdere, underleverandører samt andre eksterne rådgivere, der medvirker til opgavens udførelse.
13.3 Tavshedspligten gælder også efter opgavens udførelse og Aftalens ophør.
14.1 Ændringer i Aftalen kan kun ske ved et af begge parter underskrevet skriftligt tillæg til Aftalen.
15.1 Nærværende Aftale er undergivet dansk ret.
15.2 Enhver tvist eller uoverensstemmelse, som måtte opstå i forbindelse med nærværende Aftale, skal søges løst ved mediation gennem Mediationsinstituttet(www.mediationsinstituttet.dk) og skal finde sted i overensstemmelse med de til enhver tid gældende "Regler for behandling af sager ved Mediationsinstituttet".
Når en tvist efter en eller flere parters opfattelse er opstået mellem parterne, er hver af parterne berettiget til at indgive begæring til Mediationsinstituttet om påbegyndelse af mediation.
Mediationen indebærer ikke afkald på at bruge retsmidler som arrest og fogedforbud og er ikke til hinder for, at en part anlægger en retssag ved domstolene i overensstemmelse med det anførte nedenfor, eller indleder andre retslige skridt i anledning af den opståede tvist for at undgå retsfortabende passivitet eller forældelse.
15.3 Såfremt en løsning ikke kan opnås ved mægling, er hver af parterne berettiget til at kræve tvisten afgjort ved de danske domstole.