Tilbage

Kunstig intelligens kan nu skabe kunstneriske mesterværker, og det ændrer alt

Denne illustration er lavet af en AI. I denne tankeartikel overvejer Søren Boesen konsekvenserne af de fantastiske fremskridt inden for kunst, der er skabt af kunstig intelligens.
10. september 2022
Af
Søren Boesen
,
Managing Partner

Den sidste måned har jeg været besat af kunst. Jeg kunne næsten ikke tænke på andet. Jeg har brugt mange timer på at studere billeder i alle mulige stilarter, og jeg har haft nogle af de største kunstoplevelser i mit liv. Jeg har set nogle af de smukkeste, mest poetiske, tankevækkende, mærkelige og rørende kunstværker. Fremmede landskaber, en enhjørning lavet af is, Jesus som kvinde, ekspressionisme i nye former, perfektionerede verdener og alternative virkeligheder.

Alle disse værker er skabt af en kunstig intelligens. En maskine, der forvandler en simpel sætning til et kunstværk. Ren magi!

Lige nu er vi vidne til den største revolution inden for billedkunsten, siden fotografiet blev opfundet. Det er en sand teknologisk forstyrrelse, der ændrer industrier, giver almindelige mennesker helt nye superkræfter og ændrer den måde, vi ser verden på. Den ryster også vores grundlæggende antagelser om, hvad det vil sige at være menneske.

Fra mareridt til mesterværk

Jeg har eksperimenteret med AI-kunst i et halvt år, primært med appen Starryai. Det er sjovt at lege med, men ofte er resultaterne ret... mærkelige. Nogle decideret påfaldende og mareridtsfremkaldende. Nu er der nye spillere på banen, som har taget et kvantespring. Især DALL-E 2 og Midjourney er imponerende. Jeg har spillet med begge, og jeg er især imponeret over Midjourneys poetiske og visuelt fantastiske resultater.

Både DALL-E og Midjourney kan skabe billeder i en lang række forskellige stilarter og fungerer grundlæggende på samme måde. Du skriver en sætning, og så kommer der et kunstværk ud. DALL-E 2 er mere realistisk og kortfattet i sine gengivelser og Midjourney mere poetisk. DALL-E er den flinke blogger med kameraet, hvor Midjourney er billedkunstneren på LSD.

Maskinel kreativitet

Automatisering er ikke noget nyt. I de sidste 200 år er håndarbejdet blevet til maskinens arbejde. Først med dampmaskiner og samlebånd, senere med computere og intelligente robotter. I al den tid har vi hævdet, at mennesker ikke bliver overflødige, da maskiner ikke kan være kreative. En maskine gentager sig selv. Den skaber ikke noget nyt. Den er ude af stand til at skabe bevægende poesi eller tankevækkende kunst. Denne grundlæggende antagelse om, hvad der gør os unikke som mennesker, holder ikke længere. Gang på gang er jeg blevet overrasket over de dybt kreative resultater, jeg har fået.

Syntetisk virkelighed og enden på stockfoto

Teknologien ændrer også vores opfattelse af, hvad der er virkeligt. Det er det næste skridt i den syntetiske virkelighed, som vi allerede befinder os i, med Snapchat-filtre og apps til fotoredigering og dybe forfalskninger, der har gjort videomanipulation til mainstream.

Billedmanipulation er ikke nyt, men hvad betyder det, når næsten alle har adgang til at skabe billeder? Når alle og enhver kan skabe fotorealistiske billeder af alle tænkelige og utænkelige situationer. Det er naturligvis dårlige nyheder for billedbranchen (som tager uhyrlige summer for klichébilleder af glade mennesker i jakkesæt, der altid bruger post-its og tegner på glas). Men det betyder også, at vi ikke længere kan stole på de billeder, vi ser. Og at alle kan skabe "fotodokumentation", der underbygger deres egen opfattelse af virkeligheden. Det er skræmmende i en tid, der i forvejen er mere splittet end nogensinde. Og der er allerede folk, der arbejder på at bruge teknologien til at skabe videoer skabt af kunstig intelligens. Forestil dig at kunne beskrive handlingen i en film i én sætning, og så er filmen skabt.

Kunstens fremtid

Som det er tilfældet med enhver ny teknologi, kan kunst-AI misbruges. Men de kan også bruges som et værktøj. Jeg er overbevist om, at den nye teknologi vil skabe en hel bølge af kreativitet, som vi aldrig har set før.

Verden blev chokeret, da en computer vandt over verdens bedste skakspiller i 1997. Siden da er verdens bedste skakspillere blevet meget bedre. Fordi de lærer af og sammen med computeren. Det er blevet vist, at en computer kan vinde over et menneske, men at et menneske og en computer, der arbejder sammen, vinder over en computer. Jeg tror, at det samme er case inden for kunst. Der skal altid et menneske til at lave den opfordring, der bliver til kunstværket.

Den mærkelige tanke, hvor ting kombineres på en ny måde. Disse kunstige intelligenser er et nyt potent værktøj. Ligesom trykkemaskinen, fotografiet og computeren tidligere har udvidet billedkunsten og givet nye kreative værktøjer. Der er ikke mange portrætmalere længere. Men en lang række andre kunstnere har taget de nye muligheder til sig. Vi vil se nye former for samarbejde mellem menneske og maskine. Og at kunsten, den menneskelige kunst, går nye veje. Formentlig med større fokus på det rummelige og sanselige i flere dimensioner. Muligvis også mod det grimme og uperfekte i modsætning til Midjourneys perfekte kompositioner med smukke farver. Hvem ved?

Essensen af menneskelig kreativitet fortolket af en kunstig intelligens // Midjourney & Søren Boesen

Fortsæt med at læse