Den digitale oplevelse har sandsynligvis aldrig været vigtigere, og besøgende forventer nu mere af en oplevelse, når de går online. hjemmeside skal være hurtig, se godt ud og være responsiv for alle enheder. Men hvad skal du overveje, og hvordan kan du forbedre brugeroplevelsen for dine besøgende?
Tekst oven på et foto eller tekst på en farvet baggrund kan i nogle cases gøre det svært for de besøgende at læse det indhold, du har skrevet. I værste fald case, vil dine besøgende forlade siden uden at læse indholdet.
En god idé kan være at bruge en online kontrasttester (som denne). En kontrasttester kan hjælpe dig med at sikre, at de farver, du bruger, er brugervenlige, og at din tekst derfor er læsbar for de besøgende.
Når du vurderer farvekontrasten, er det også fornuftigt at overveje, om den skrifttype, du bruger til det skriftlige indhold, er den rigtige - er den let at læse?
En anden kamp for besøgende kan opstå på en hjemmeside , når det ikke er klart, hvad de skal gøre på webstedet. Hvis det ikke er klart, kan det skabe irritation, og i værste fald case vil den besøgende gå til en konkurrent for at få oplysningerne eller købe produkterne.
For dig betyder det, at det vil være sværere at konvertere besøgende til nye kunder.
En måde at teste dette på er ved at gennemgå siden. Tænk over, hvad du gerne vil have den besøgende til at opnå under besøget, så du kan gøre det mere klart og tydeligt for brugeren - eventuelt med en person, der ikke har set siden før eller måske ikke er online så ofte.
Vi kender det nok alle sammen, at komme ind på hjemmeside og blive overrumplet af en mur af tekst. Det virker overvældende og måske i en grad, så vi simpelthen ikke orker at læse det og dermed går glip af noget interessant.
Overvej i stedet at skære teksten ud og skabe et fornuftigt hierarki. Det er også et godt tidspunkt at overveje, hvilke punkter der er de vigtigste, og sørg for, at de står mest frem på siden.